Autorki wystąpienia opisują wnioski z badań dotyczących efektywności, czytelności instrukcji, które pacjenci otrzymują wraz z lekami.
THE NATIONAL AGENCY FOR SANITARY REGULATION
- Ustanawia w jaki sposób powinny być formułowane informacje związane z instrukcjami medycznymi. Jednak te przepisy określają tylko jakie informacje muszą być obowiązkowo zawarte, pomijając aspekty graficzne np. typografię, rodzaje rysunków.
Instrukcje medyczne zawierają informacje:
- w jaki sposób lek działa
- jak stosować lek: przechowywanie, czas trwania działania leku, dawkowanie, niekorzystne działanie
- z kim kontaktować się w razie problemów
Pacjenci uważają informacje zawarte w instrukcjach jako bardzo istotne, jednak mają wiele problemów z ich odnalezieniem.
- nieodpowiednia hierarchii ważności elementów
- niedostatecznie czytelne są ostrzeżenia i tytuły
- wiele błędów typograficznych
- niezrozumiałe rysunki.
W przeprowadzonych badaniach testowano użyteczność pięciu instrukcji, różniących się między sobą zastosowaniem. Obserwowano w jakim stopniu została zrozumiana instrukcja i jakie problemy sprawiała osobom badanym.
Zadaniem osób badanych było narysowanie diagramu prezentującego kolejne etapy związane ze używaniem leku. Taka metoda pozwoli zaobserwować, które etapy zostały poprawnie zrozumiane, a które pominięte przez użytkowników, czy kolejność została poprawnie odczytana.
Tabela prezentująca ilość czynności i decyzji jakie musi podjąć użytkownik podczas stosowania leku
Tabela prezentująca wyniki badania, uwzględniająca ilość popełnionych błędów
Zaobserwowane problemy podczas korzystania z instrukcji:
- błędne odczytywanie kolejnych etapów instrukcji
- niejednoznaczne rysunki prezentujące ruch
- problemy z odnalezieniem wybranej informacji – nie uwzględnienie potrzeb użytkownika
PRZYKLADOWE INSTRUKCJE
Wynkiem pracy jest zbiór zasad według, których należy projektować instrukcje, opublikowane na stronie www:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz